Een Saab kopen in het buitenland

Saab kopen in het buitenland | Saab club Belgium

Een Saab in het buitenland kopen kan vaak een aantrekkelijk idee zijn. Soms vind je een exemplaar dat minder door winterse sneeuw en strooisel heeft gereden of eentje uit een speciale reeks. Maar hoe krijg je die ingeschreven om er de Belgische wegen mee op te mogen?

Wij zetten je op weg.

Boorddocumenten

Van zodra de beide partijen het over de prijs eens zijn, moet de verkoper een aantal dingen in orde brengen:

  1. Gelijkvormigheidsattest
  2. Origineel inschrijvingsbewijs
  3. Verkoopfactuur

Transport

Eens de wagengekocht, dient hij natuurlijk nog naar België overgebacht te worden. Er zijn een aantal mogelijkheden:

  1. via een transportonderneming gespecialiseerd in autotransporten: dit is enkel financieel interessant wanneer je of meerdere auto’s overbrengt, of in een groupage-transport kan terechtkomen;
  2. met de iegen wagen en een (te huren) autotrailer;
  3. rijden met je eigen nummerplaten. Maar opgelet, dit is een overtreding van de verkeerswet. Het is een zware overtreding in graad twee en het risico misschien niet waard.
  4. de beste methode is de aanvraag van een tijdelijke buitenlandse nummerplaat en de afsluiting van een tijdelijke autoverzekering ter plaatse. Dergelijke verzekeringen en nummerplaten kunnen voor enkele dagen tot een maand afgesloten worden. De verkoper weet wellicht waar je hiervoor terecht kan.

Douane

Bij het binnenkomen in België, na aankoop van de auto in een andere lidstaat, moet je je altijd aanbieden op een Belgisch douanekantoor naar keuze om het zogenaamde vignet 705 te bekomen. Weet je niet of er een doaunekantoor in je omgeving is, dan kan je op deze site op zoek gaan naar het dichtsbijzijnde douanekantoor. Wel even naar het kantoor bellen om te informeren of zij deze afhandeling kunnen doen.

Welke documenten neem je mee naar de douane?

  1. Het aankoopfactuur (of aankoopbewijs) en eventuele andere handelsdocumenten;
  2. Het origineel buitenlands inschrijvingsbewijs;
  3. Aanvraag tot inschrijving van een voertuig waarvan de rubrieken T behoorlijk zijn ingevuld;
  4. De indentiteitskaart van de persoon die vermeld staat op het aankoopbewijs;

De douane kleeft vignet 705 op de aanvraag tot inschrijving (het roze formulier). De douane maakt vak W van de aanvraag geldig en geeft u de aanvraag terug. Met dit roze formulier kan je naar DIV (Directie voor de Inschrijving van de Voertuigen) voor de keuring en inschrijving van de wagen.

Keuring

De auto is via de douane geïmporteerd en je hebt het vignet 705, dat nu volledig in orde is, op zak. De volgende stap om het importeren van je eigen auto af te ronden is de keuring van het voertuig. Het gaat hierbij niet om een gewone keuring zoals die jaarlijks terug komt bij wat oudere auto’s., maar wel over een complete tweedehandskeuring. Deze bevat een volledige technische keuring, milieukeuring, opstelling van een tweedehandsrapport en aflevering van de Car-Pass. Deze keuring kan u in elk keuringsstation laten uitvoeren, na telefonische afspraak. Zorg zeker dat alle boorddocumenten en extra’s in je auto aanwezig zijn. Deze extra dingen worden op het keuringsformulier vermeld en kunnen een meerwaarde geven bij het verkopen van je auto.

De volgende originele documenten moet u kunnen voorleggen :

  1. Douanevignet C705 afgeleverd door de Belgische douanediensten;
  2. het volledige buitenlands kentekenbewijs
    • voor Nederland : Kentekenbewijs deel I en II of Kentekenbewijs deel I en Uitvoerverklaring;
    • voor Duitsland : Fahrzeugbrief + Fahrzeugschein of Fahrzeugbrief en Abmeldungsbescheinigung of Zulassungsbescheinigung Teil I + Zulassungsbescheinigung Teil II
    • voor Engeland : UK Registration Certificate
    • voor Frankrijk : Certificat d’ immatriculation
    • voor Luxemburg : Certificat d’ immatriculation
    • voor Zwitserland : Permis de Circulation
  3. Europees Certificaat van Overeenstemming (COC) of gelijkvormingheidsattest

Indien je niet over een Europees gelijkvormigheidsattest (dit komt nogal voor bij auto’s geproduceerd voor medio jaren 1990), dan dien je eerst langs de (Belgische) importeur van het merk te gaan om een (Belgisch) gelijkvormigheidsattest voor de wagen af te leveren, uiteraard na enige controle van het model. Een andere optie is een volledige homologatiekeuring bij een gespecialiseerde dienst van de D.I.V., maar dit is absoluut te vermijden.

Inschrijving

De gemakkelijkste manier om dit te doen is via je verzekeringsmakelaar.

Je kan dit natuurlijk ook makkelijk zelf door het roos fomulier naar D.I.V. Brussel te sturen, of je aan te bieden bij een lokaal kantoor van de D.I.V., om je nummerplaat te bekomen.

Een Saab gekocht in het  buitenland?

Dat doe je niet zomaar, we durven wedden dat het een speciaal exemplaar is! Waarom deel je jouw verhaal niet met onze clubleden? 
We komen graag bij je langs voor een interview en en een fotoreportage voor ons Clubblad Viggen!