Het tijdschriftenwalhalla van clublid Erwin
Terwijl zijn vrienden sigarenbandjes of Paninistickers verzamelden, zat Saabclub lid Erwin met zijn neus in autotijdschriften. De verzamelingen van zijn vrienden eindigden wellicht roemloos in het containerpark, maar Erwins collectie begint nu een tweede leven, in digitale vorm.
“Wanneer het wat slechter weer is, digitaliseer ik oude automagazines. Sinds zowat 1965 hielden m’n ouders via hun contacten autofolders en magazines voor m’n broer en mezelf aan kant. Echt actief verzamelen kon je het niet noemen, en het aanbod bleef beperkt. Maar er werd niets weggegooid, dus werden die brochures regelmatig doorbladerd.”
De jaren 60 betekenden de internationale doorbraak voor een heroïsche periode Saab rallyrijders. In België werden toen Saabs verkocht aan liefhebbers en autojournalisten hadden ook wel eerbied voor de prestaties en eigenschappen van Saab.
Kubieke meters papier
“Vanaf de jaren 70 verzamelden m’n broer en ik dan specifiek folders en automagazines in afwachting van het moment dat we zelf een echte twee- of vierwielers konden aanschaffen. Mijn specifieke interesse ging toen uit naar Saab, Triumph, NSU, Glas en Volvo. Het resultaat? Zowat 4 m³ folders en 4 m³ automagazines alsook 1 m³ folders speelgoed Märklin-Faller-Matchbox-DinkyToys.
Sinds m’n legerdienst in Duitsland 1980 heb ik dan enkele jaren Auto Motor und Sport (AMS) gekocht alsook een paar ‘antieke’ exemplaren. Voor mij blijft AMS toonaangevend.
M’n favoriet is dan ook de 1961 uitgave met test Saab 96.”
15 jaar geleden tikte Erwin via Kapaza ook een mooie verzameling nummers van het blad Autotoerist op de kop. Het betreft hier de volledige jaargangen van 1959 tot 1974. Wat een ontdekkingstocht was het doornemen van al die nummers oude autoglorie!
“Niet alleen nostalgie is een factor,” zegt hij. “Ook de tijdsgeest is zo tekenend. We kunnen ons nu niet meer voorstellen hoe de mensen toen tegenover mobiliteit, taksen, richtingaanwijzers, veiligheid en verkeersdoden stonden.”
Auto’s per kilo
Een grappige ontdekking is de prijslijst van 1964 … uitgedrukt in kostprijs per kilo! In België was de goedkoopste wagen een Moskvitch: 58 Bfr/kg (€1;44). De duurste was een Porsche 904: die kostte toen 490 Bfr/kg (€12,15). De Saab 96 kwam uit op 98 Bfr/kg ((€2,93)
Deze boeiende collectie is Erwin nu volop aan het digitaliseren. “Op die manier wordt het makkelijker de informatie terug te vinden. Belangrijk is dat digitalisatie gesorteerd is op jaartal, waarbij ik dan Saab, Triumph, NSU, Glas en Volvo nog eens apart bijhoud.”