Oliedrukverlies: waarom een oliedrukmeter een goed idee is
DOOR MARC EN BART WAEGEMAN
Oliedruk uitval ligt soms op de loer… Het komt gelukkig zelden voor, maar als het gebeurt is het meestal fataal voor de motor. In 2020 werd ik er 3 keer mee geconfronteerd.
Twee maal bij een 900T 16V motor en 1 keer bij een 900T 8V van 1983.
Twee maal bij een 900T 16V motor en 1 keer bij een 900T 8V van 1983.
Wat is het probleem ?
Elke oliedrukpomp van een benzine- of dieselmotor heeft een “bypass valve” of overdrukklep. De SAAB 900 en 9000 motoren hebben een overdruk systeem van het type plunjer (zuigertje) onder veerdruk.
Bij elke koudstart wordt de plunjer tegen de veerdruk door de koude dikkere olie, onder druk van de tandwiel oliepomp, open gedrukt.
Wanneer de plunjer door een of andere onzuiverheid (metaal partikeltje ) in z’n boring van het alu. distributiehuis vast komt te zitten, zakt de druk dramatisch weg.
Bij één van de drie gevallen was een gebroken veer in de holle plunjer de boosdoener. Bij de groene 900T 16V 1992 van m’n zoon Bart , was het bij de opstart tijdig opgemerkt door een te lage aanduiding in de oliedrukmeter.
Eens de motorolie warm (+/-60°C) , wordt de plunjer op zijn zitting gedrukt door de veerdruk, en is alle gevaar geweken. Deze plunjer wordt met z’n veer opgesloten, door een stop met zeskant 17 mm, onderaan op de zijkant van het distributiedeksel. Wanneer deze plunjer bij te weinig oliedruk geblokkeerd blijft open staan is hij zeer moeilijk uit te halen.
Goede tip
Het bolvormige freesje van het merk PFERD type KUD 1210/6 Z3 plus met artikel nr. 21112826 past juist in de holle plunjer (eens de veer verwijderd is).
Op deze manier kan de plunjer met een draaibeweging naar buiten gebracht worden.
Waarschuwingslampje of oliedruk manometer?
Wanneer je SAAB uitgerust werd met een oliedruk manometer kan deze hapering (met zware gevolgen) tijdig opgemerkt worden. Sommigen zullen opmerken dat het oliedruk waarschuwingslampje blijft branden.
Maar een te lage oliedruk boven de 0,6 Bar wordt niet waargenomen
Zo zie je maar dat een goede oliedrukmeter (VDO) in onze gekoesterde classic geen overbodige gadget is!
Dit artikel verscheen in Viggen #125, maart 2021. Wil je ons clubblad graag 6 keer per jaar in je brievenbus? Word dan vandaag nog lid van Saab Club Belgium.